Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopis

Stará paní sešla opatrně schody a po cestičce z písku, došla k vrátkům. Odemkla poštovní schránku, umístěnou ve středu branky, a nakoukla dovnitř. Tiše si vzdychla a vydala se pískovou cestou zpět. Obtížně vyšla schody, přidržujíc se jednou rukou zábradlí a druhou svírajíc hůl. Tiše za sebou zavřela vstupní dveře. 

Z okna protějšího domu celou tu scénu sledoval mladý muž, který se do této ulice před měsícem přistěhoval. Ze svého okna viděl přímo na dům staré paní a byl již několikrát svědkem její marné cesty ke schránce. A pokaždé se to všechno do detailu opakovalo a pokaždé mu bylo staré paní moc líto. Co asi stále od obsahu schránky očekává? Dopis od syna? Od dcery? Nebo je úplně sama a brala by tak cokoliv? To spíše ne, vždyť je schránka často plná reklamních letáků, které si stará paní sice odnáší domů, ale evidentně se zklamáním.

 

Mladík netušil, že i ty letáky nosí domů s nadějí. S nadějí, že se mezi nimi objeví obálka. Pečlivě je rovná, protřepává a pak dává, zklamaně a bez dalšího zájmu, na hromádku. Vše pak odnáší do bedýnky, jejíž obsah končí v kontejneru na papír.

 

Vydržel to ještě měsíc, a když se na scéně nic nezměnilo, vymyslel plán. Hned zítra ho uskuteční. Teď jen nepropásnout tu správnou chvíli.

 

Číhal, připravený za oknem, a jen co stará paní otevřela dveře a pomalu se vydala na svou dennodenní cestu, vyrazil. U její branky byl zároveň s ní.

 

„Dobrý den, nezlobte se, prosím vás, ale mohl bych se vás na něco zeptat?“ začal nenápadně, aby starou paní nepoplašil.

„Dobrý den,“ upřela udivené oči na mladíka. „Co byste tak, od staré ženské, mohl potřebovat?“

„Já jsem Tomáš Pokorný,“ představil se. „Víte, já tady naproti bydlím jen chvíli a ještě to tu moc neznám. Jen jsem zatím stihl trochu projít okolí, ale lidi neznám vůbec. A právě o lidi mi jde. Vy tady určitě bydlíte déle a tak byste mi třeba mohla poradit.“

„No, sice tady bydlím opravdu dlouho, ale co se týká lidí, to nevím, jestli budu ta pravá, která vám pomůže.“

„Tak uvidíme. On je totiž ten můj zájem trochu divný, ale je to můj koníček,“ vysvětloval mladík. „Já se zabývám grafologií a teď jsem se zaměřil na výzkum, jak se mění postupem času písmo lidí. Víte, ten krasopis, kterým se psalo třeba za císaře pána, ten porovnávám s písmem současných, přibližně starých lidí. A k tomu potřebuju hodně materiálu. A tak jsem se vás chtěl zeptat, jestli neznáte někoho v okolí, kdo by třeba sbíral staré pohlednice a mohl mi je zapůjčit. Nebo staré dopisy, vysvědčení, úpisy, prostě cokoliv, kde je něco napsáno ručně. Anebo naopak něco z nedávné doby, prostě něco ručně psané. Čím víc toho budu mít, tím líp. Všechno čestně zase, co nejdřív, majitelům vrátím,“ skončil a pozoroval reakci staré paní.

Poslouchala ho pozorně, ale nevypadalo to, že by se chtěla nějak moc zapojit do hovoru.

„Pane, já již teď ven moc nechodím a co vím, tak nikdo, koho znám, takové věci nemá. Ale kdybych se náhodou něco dozvěděla, dám vám vědět.“

„To byste byla vážně moc hodná. Udělala byste mi radost. Stačí, když pak zazvoníte tady naproti vám na můj zvonek. A támhle to otevřené okno, to je moje. Když bude otevřené, můžete jen zavolat od vás od branky a já to uslyším a přijdu.“

„Uvidíme, pane Pokorný. Já, jsem Blažková,“ podala mu ruku, „to se dobře pamatuje viďte, prostě – stará Blažková.“

Usmál se. Ocenil, že stará paní neztratila vtip.

„Tak předem děkuju a na shledanou, paní Blažková.“

Na pozdrav zvedla již jen hůlku a po zkontrolování obsahu schránky se opět otočila směrem k domu.

 

Když dosedla na svou oblíbenou židli u kuchyňského stolu, podívala se z okna a upřela přitom pohled na protější dům. Dosud otevřené okno se nyní zavíralo a ona zahlédla, právě poznaného mladíka, jak zatahuje záclonu.

Je příjemný, pomyslela si. Ale vzápětí si uvědomila, že právě proti neznámým lidem, varovali v televizi. Kvůli takovým, kteří se jevili jako velice příjemní, přišlo plno důvěřivých důchodců o peníze a někteří o zdraví a dokonce i o život. Nerada by naletěla někomu takovému. Musí si dát pozor a nepouštět ho domů. Raději se s ním bude bavit jen přes zavřená vrátka. Pokud se s ním tedy bude vůbec bavit.

 

Ze zásuvky u stolu vyndala papírovou krabici a pohladila její víko. Skoro obřadně ho zvedla a prohrábla kupu dopisů a pohlednic, které tím pádem pod jejími prsty jemně zašustily. Vyndala namátkou jednu obálku a láskyplně ji otevřela. Vyjmula dopis, nasadila brýle, a začetla se.

 

Milá maminko, dnes ti zase píšu pozdrav z Floridy. Představ si, že jsme se nakonec usadili v Miami a koupili zde malý domek. Začalo se mi víc dařit a tak Mirka mohla zůstat doma. Musím ti hlavně sdělit, že naše situace nám nyní umožnila pomýšlet i na dítě a taky se to podařilo. Mirka je těhotná a za 5 měsíců budeš babičkou. Tak nám drž palce, ať to všechno zvládneme. Naši novou adresu ti píšu dole. Když budeš psát, dones to sama na poštu, ať to vypraví oni a dojde to v pořádku.

Zdraví a pusu posílá Honza.

 

Vzdychla, pohladila papír a vsunula ho zpět do obálky.

Jak se teď asi její Honzíček má a co snacha a vnouček? Je mu už pět let a jmenuje se po tátovi. A ona ho ještě vůbec neviděla. A on, chudáček malý, ani neví, že má tady babičku.

 

Na syna byla upnutá a pak, po smrti manžela, to byl jediný člověk na světě, který ji ještě zajímal. Měla ho hodně pozdě a již ani nedoufala, že bude mít dítě. O to víc se o něj bála, a když odjel se svou ženou za prací do ciziny, zbořil se jí svět a měla jim to dlouho za zlé.

 

Zavřela zásuvku s krabicí uvnitř a urovnala starou rukou ubrus. Kde je jim asi konec. Nechápala, proč nepíšou. Marně jim psala již šest dopisů na adresu, kterou zná jako poslední, ale odpověď nejde. Pravda, v posledním dopise od syna, bylo znát jeho rozhořčení. Odmítla totiž dost ostře přestěhování k nim. Tam do toho cizího světa, kde nebude rozumět sousedům ani prodavačkám. A dokonce napsala, že když nejsou soudní a nevrátí se sem za ní, tak ať se už nenamáhají. To jí tenkrát nějak ujelo a v následujících dopisech se jim stále jen omlouvala. Ale odpověď stejně nepřicházela. Už je to skoro deset měsíců, co nemá o nich jedinou zprávu.

 

Podívala se zase oknem na protější dům. A pomalu v ní uzrávala myšlenka. Co se má co ukrývat a bát se. Co na takovém světě bez syna má ještě za štěstí?

Otevřela znovu zásuvku a vyndala z ní krabičku.

 

Ještě chvíli váhala nad zvonkem, Tomáš Pokorný, a pak ho dvakrát stiskla.

Okno nad ní se otevřelo a z něj se vyklonil překvapený mladý muž.

„Hned jsem dole, paní Blažková.“                        

 

Nečekala snad ani minutu a měla před sebou opět toho mladíka, kterého si původně chtěla držet od sebe co nejdál.

„Něco jsem vám přinesla. Možná, že to využijete. Jen mi to, prosím vás, zase vraťte. Je to, to jediné, co mám místo syna.“

Podíval se na ni překvapeně a pak překotně děkoval a sliboval vrácení co nejdříve.

 

Sedl si ke svému kuchyňskému stolu a horečně se začal přebírat v tom pokladu staré paní. Za dvě hodiny byl v obraze a už zvonil na vrátka protějšího domu.

Po pískové cestě se šouravě blížila stará paní a její oči byly upřené na krabičku v mladíkových rukou.

„To se vám to nehodí?“

„Naopak, moc jste mi pomohla. A chtěl bych na oplátku pomoct zase já vám. Můžu pro vás něco udělat?“

„Pojďte dál, prosím,“ otevřela branku a ustoupila, aby mohl vejít.

Po hodině již znal příběh staré paní a jejího syna a během další půl hodiny ji nabídl pomoc při jeho hledání. Navrhl zkoušku navázání kontaktu, pomocí internetu. Nejprve zkusí štěstí sám a pak s tím pomůže staré paní.      

 

Šla ho vyprovodit s novou nadějí. O téhle možnosti vůbec nevěděla. A jestli ani tohle nezabere, pak ví, že tady naproti ní, bydlí jeden moc hodný mladý muž, který bude vždycky ochotný jí pomoct. A ona mu za to bude péct buchty a koláče, které tak rád jedl její Honzíček.

 

Najednou se necítila na světě tak sama a zbytečná.

Stará Blažková má zase pro koho žít.

Autor: Alena Pekařová | středa 7.1.2015 14:23 | karma článku: 19,08 | přečteno: 598x
  • Další články autora

Alena Pekařová

Vážení přátelé a (ne)vážení nepřátelé,

tak jsem se konečně rozhodla! Nebylo to hned, zrálo to pomalu, ale dozrálo (myslím) v pravý čas. Končím zde na blogu iDnes. Důvod? Špatně snáším ty zde neplodné diskuze, urážky a hádky o ničem.

16.5.2015 v 11:00 | Karma: 12,97 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ostatní

Alena Pekařová

Jak ekologicky na mšice.

Potíže se mšicemi zná snad každý pěstitel čehokoliv. Pokud jsou venku na růžích, je to jednoduché – růže nejíme a tak bez váhání použijeme doporučený a zakoupený sprej. Tedy chemii. Něco jiného je, pokud se vám kolonie mšic usídlí na chilli papričkách pěstovaných celoročně na kuchyňském okně.

10.4.2015 v 6:00 | Karma: 15,10 | Přečteno: 803x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Ostrov

Ta loďka se pohybovala souhlasně s obrovskými vlnami a vyděšená posádka se držela „zuby nehty“ všeho, co jen měla v dosahu. Již dávno nebyla tato plavba dovolenkovou kratochvílí. Již dávno se změnila v děsivou a život ohrožující.

2.4.2015 v 1:00 | Karma: 9,06 | Přečteno: 242x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Už je to tady!!!

Vážení, dovolte mi jen krátké oznámení. Tak „už je to tady“ a nikdo nám to již nevezme.

12.3.2015 v 10:28 | Karma: 15,05 | Přečteno: 741x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Za komunistů bylo líp?

„Jo, za komunistů bylo líp, paní Nováčková, to mi věřte,“ otočila se starší paní ke své sousedce na lavičce a povzdechla si. „No, jak v čem, paní Pavlíčková, jak v čem,“ odpověděla váhavě oslovená.

6.3.2015 v 16:40 | Karma: 31,07 | Přečteno: 2704x | Diskuse| Politika

Alena Pekařová

Psí záhada

Ten článek v magazínu „Víkend“, mě zaujal natolik, že jsem v paměti pátrala, zda jsem něco takového také nezažila.

2.3.2015 v 14:45 | Karma: 14,31 | Přečteno: 518x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Kravata

„Jo, a potřebuju novou kravatu,“ ozvalo se z koupelny, kde se holil mladý muž. „Ale, miláčku, vždyť jich máš plno ve skříni a tak přece ...“

23.2.2015 v 16:41 | Karma: 6,91 | Přečteno: 385x | Diskuse| Ostatní

Alena Pekařová

Já a metro

ANO, přiznávám se, jsem ženská z vesnice. A jako taková, musím být nutně Pražáky označená jako - bába z Buranova. Ne, necítím se trapně. Nemůže být každý z velkoměsta, ale ...

29.1.2015 v 13:51 | Karma: 22,05 | Přečteno: 1343x | Diskuse| Cestování

Alena Pekařová

Kouzelná kniha

Kouzelnou knihu má možnost poznat a přečíst úplně každý! Nevěříte? A přesto je to pravda.

28.1.2015 v 14:52 | Karma: 8,28 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Alena Pekařová

Kde to jenom vzali?

Dnešní ráno jsme, tak jako jindy, pustili rádio, na kterém máme nastavenou svoji oblíbenou stanici. Mimo jiného jsme se dozvěděli, že včerejší den - 19. ledna 2015, byl označen za nejhorší den v letošním roce.

20.1.2015 v 9:15 | Karma: 11,56 | Přečteno: 700x | Diskuse| Společnost

Alena Pekařová

Hlavně, že si můžeme hrát

Jeli jsme zase jednou okolo té nádhery za dlouhým plotem. Předpisově sestřižený trávník nejzelenější ze všech v okolí, cesty, vlny v terénu, kopečky, kopce, potoky, jezírka a větší jezero s ostrůvkem. U toho samozřejmě stoprocentní obslužnost, aby se těm, kdo na to mají, mohlo splnit kdejaké přání. Prostě skoro vše, co hrdlo a tělo ráčí. Takový malý ráj na Zemi.

15.1.2015 v 14:36 | Karma: 16,56 | Přečteno: 504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Šedý mrak

Již delší dobu s tím zápasila sama. Bránila se, jak se dalo, kupovala v lékárně všechno, co jí tam nabídli a začala to užívat, vždy s novou nadějí. Po pár dnech však vždy musela uznat, že všechno přicházelo „v niveč“. Bylo jí čím dál hůř.

13.1.2015 v 11:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 497x | Diskuse| Ostatní

Alena Pekařová

Proč ho strašíte?

Autobus měl přijet přibližně za tři minuty a po chodníku se ještě loudavě přibližovala hlasitá trojice. Tedy ona, on a ono. Vypadalo to, že pojedou do města se mnou.

9.1.2015 v 12:35 | Karma: 14,50 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Společnost

Alena Pekařová

Hvězda

„Kubíku, tak nám to jede až za půl hodiny. Vydržíš tady čekat nebo půjdeme ještě do parku?“ obrátil se starší pán na malého, asi pětiletého klučinu. „Počkáme tady, dědo. Nechci do parku. Budu koukat na auta.“

6.1.2015 v 9:30 | Karma: 19,96 | Přečteno: 1049x | Diskuse| Ostatní

Alena Pekařová

Proč to nefunguje?

Možná se to už stalo i někomu z vás. Možná je to jejich normální chování. Možná jsem ojedinělý případ. Nevím. Každopádně jsem byla velmi rozčarovaná a měla jsem strašnou chuť někomu osobně vysvětlit, jak by to mělo správně chodit.

1.1.2015 v 5:00 | Karma: 15,29 | Přečteno: 714x | Diskuse| Společnost

Alena Pekařová

Proč je mi smutno na Silvestra

Zkusili jste si někdy vyjít na Silvestra ven do noční zahrady a jen tak v tichosti tam postát? Ne? Pak asi nepochopíte ten můj smutek nad lidským a hlučným vyjádřením silvestrovského veselí.

31.12.2014 v 5:00 | Karma: 15,11 | Přečteno: 528x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Proč si nedat třeba amarouny?

„Tak, a je po Vánocích,“ konstatoval syn s pohledem upřeným do lednice. Ne, že by byla prázdná, ale trochu přece jen zhubla. „Ty máš hlad?“ zeptala jsem se spíš jen proto, aby řeč nestála. Byly dvě hodiny odpoledne a po docela vydatném obědě hlad mít ještě nemohl. „Ne, jen mám na něco chuť.“

27.12.2014 v 15:00 | Karma: 12,00 | Přečteno: 890x | Diskuse| Osobní

Alena Pekařová

Proč si nepopřát – aneb jsem tady nová

Nevím ještě, jak to tady na blogu všechno chodí a funguje. Jsem nová (od letošního léta) a jako nováček se tady teprve pomalu rozhlížím. Ale přece jen jsem již na něco důležitého přišla a podle toho se začínám i chovat a zařizovat.

21.12.2014 v 5:00 | Karma: 9,43 | Přečteno: 355x | Diskuse| Společnost

Alena Pekařová

Proč se tak chovají?

Když mi tu příhodu vyprávěl, přepadl mě velký vztek na celý ten nespravedlivý svět. Proč se někteří chovají tak bezohledně, tak agresivně a tak hnusně? Proč schválně kazí náladu ostatním a pak se ještě hrozně diví, že nejsou mezi lidmi oblíbení?

18.12.2014 v 17:30 | Karma: 30,16 | Přečteno: 1703x | Diskuse| Společnost

Alena Pekařová

Zvoneček

Začalo to všechno úplně nevinně a to tím, že Lojza našel zvoneček. Tak, jako každé sobotní ráno, se vydal na svá známá místa do lesa. Vykračoval si to s košíkem a s novým narozeninovým houbařským nožem a ......najednou ho za pařezem uviděl. Byl tam, chudák malý, zapadlý v mechu a trochu kovově svítil.

12.12.2014 v 11:50 | Karma: 6,28 | Přečteno: 317x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 106
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 752x
Jsem "obyčejná ženská z lidu", tedy středoškolačka, která věnovala skoro celý život práci. Práci pro svého zaměstnavatele i pro svou rodinu. Nyní již při vidině blížícího se důchodu se začínám věnovat i sama sobě. To znamená především svým koníčkům, což je zahradní architektura a nyní nově i psaní. Začínám psát nejen povídky, ale i romány.