Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nemáte čtrnáct korun?

Tuhle jsem zase stála s ostatními na autobusové zastávce. A že nás tam bylo. Různých – mladých, starých, žen, mužů, školních dětí. Ale on si vybral mě a přišel blíž. Byl mladý, tak kolem pětadvaceti, v riflích a kostkované košili.

Nevšimla jsem si ho dřív. Až když na mne promluvil. Nejprve jsem mu vůbec nerozuměla a připadalo mi, že jen něco drmolí.

„Prosím?“

Přišel ještě blíž a zopakoval mi svůj dotaz hlasitěji. „Nemáte čtrnáct korun?“

„Nemám, jezdím na kartu,“ ukázala jsem mu kartu, kterou jsem měla připravenou v ruce.

„Tak alespoň sedm korun?“ zkoušet znovu.

„Nemám.“

Pokýval a nejistým šouravým krokem se pomalu vzdaloval. Míjel přitom mladé muže a ženy, babičky, dědečky, maminky s malými dětmi, studenty, školáky. Prostě úplně všechny. Ale na nikom z nich už nic nechtěl.

 

Já, poučena médii, že si máme dávat pozor na takovéto výzvy, jsem se zachovala dle návodu. Školení, typu „Povolíš, vytáhneš peněženku a on ti ji vyškubne a uteče s ní“, mělo své výsledky a teď slavilo úspěch.

Jen svědomí se trochu zarazilo a váhalo. Ale pralo se s „do hlavy nahuštěným sebeochranným pravidlem“.  

 

Co když opravdu potřeboval nutně pomoct?

Nesmysl, to by žebral i u ostatních.

Co když měl hlad a byl bez peněz?

Koupil by si za to určitě pivo v prvním obchodě nebo putyce.

Co když potřeboval jen dojet domů nebo ke kamarádovi a tam by mu dál pomohli?

Kam by asi tak dojel za čtrnáct případně ještě hůř za sedm korun?

Co když nemá práci a potácí se na hranici chudoby?

Tak proč nejde dělat a jen žebrá? Zdejší fabrika nabírá dělníky a platí dobře.

Kdybych měla nějaké drobné v kapse, dala bych mu je.

A proč bys to asi tak dělala, když sama šetříš, kde se dá, a obracíš každou korunu? Však má možnost požádat o sociální dávky a hned bude mít na jídlo.

 

Možná, že jsem si zachránila peněženku před zlodějem, možná, že jsem nepomohla potřebnému. Nevím. Rozhodně – už se stalo, nemá cenu to teď rozebírat.

 

Jen mě udivuje jedna věc, která mi nejde z hlavy. Proč si z celého toho davu vybral právě mě?

Připadala jsem mu tak hodná nebo tak pitomá, že bych mu ty peníze jako jediná z davu klidně dala?

A jak by se asi zachoval kdokoliv jiný, kdyby ho ten mladý muž taky oslovil? Měl by strach jako já nebo by to risknul a pomohl?

Autor: Alena Pekařová | úterý 11.11.2014 8:25 | karma článku: 19,42 | přečteno: 2725x
  • Další články autora

Alena Pekařová

Vážení přátelé a (ne)vážení nepřátelé,

tak jsem se konečně rozhodla! Nebylo to hned, zrálo to pomalu, ale dozrálo (myslím) v pravý čas. Končím zde na blogu iDnes. Důvod? Špatně snáším ty zde neplodné diskuze, urážky a hádky o ničem.

16.5.2015 v 11:00 | Karma: 12,97 | Přečteno: 579x | Diskuse| Ostatní

Alena Pekařová

Jak ekologicky na mšice.

Potíže se mšicemi zná snad každý pěstitel čehokoliv. Pokud jsou venku na růžích, je to jednoduché – růže nejíme a tak bez váhání použijeme doporučený a zakoupený sprej. Tedy chemii. Něco jiného je, pokud se vám kolonie mšic usídlí na chilli papričkách pěstovaných celoročně na kuchyňském okně.

10.4.2015 v 6:00 | Karma: 15,10 | Přečteno: 803x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Ostrov

Ta loďka se pohybovala souhlasně s obrovskými vlnami a vyděšená posádka se držela „zuby nehty“ všeho, co jen měla v dosahu. Již dávno nebyla tato plavba dovolenkovou kratochvílí. Již dávno se změnila v děsivou a život ohrožující.

2.4.2015 v 1:00 | Karma: 9,06 | Přečteno: 242x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Už je to tady!!!

Vážení, dovolte mi jen krátké oznámení. Tak „už je to tady“ a nikdo nám to již nevezme.

12.3.2015 v 10:28 | Karma: 15,05 | Přečteno: 741x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alena Pekařová

Za komunistů bylo líp?

„Jo, za komunistů bylo líp, paní Nováčková, to mi věřte,“ otočila se starší paní ke své sousedce na lavičce a povzdechla si. „No, jak v čem, paní Pavlíčková, jak v čem,“ odpověděla váhavě oslovená.

6.3.2015 v 16:40 | Karma: 31,07 | Přečteno: 2704x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  13:47

Přímý přenos Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

Skotský premiér Yousaf po roce rezignoval, doplatil na rozchod se zelenými

29. dubna 2024  13:28

Skotský premiér Humza Yousaf v pondělí oznámil rezignaci. Po ukončení koaliční spolupráce jeho...

Jak se chystá převrat. V Německu začal proces s Říšskými občany

29. dubna 2024  7:35,  aktualizováno  13:22

Z členství v teroristické organizaci a z přípravy vlastizrádného aktu se od pondělka před soudem ve...

Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:21

„Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 106
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 752x
Jsem "obyčejná ženská z lidu", tedy středoškolačka, která věnovala skoro celý život práci. Práci pro svého zaměstnavatele i pro svou rodinu. Nyní již při vidině blížícího se důchodu se začínám věnovat i sama sobě. To znamená především svým koníčkům, což je zahradní architektura a nyní nově i psaní. Začínám psát nejen povídky, ale i romány.